Piechowice – Szklarska Poręba

Sudety zarówno po polskiej jak i czeskiej stronie granicy charakteryzuje bardzo gęsta sieć linii kolejowych.

W roku 1888 po pruskiej stronie granicy przystąpiono do budowy kolei z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby (do Jeleniej Góry kolej dotarła 20 sierpnia 1866 roku).

W Piechowicach linia traci swój łagodny, podgórski charakter, znikają łuki o dużych promieniach, długie proste oraz minimalne nachylenia. Tuż za Piechowicami istniejący do dzisiaj szlak ma już wybitnie górską charakterystykę, pojawiają się ostre łuki i znaczące, sięgające 26 promili nachylenia. Górski charakter szlaku podkreślają nie tylko łuki o promieniu 190 metrów oraz duże nachylenia, ale przede wszystkim konieczność wydrążenia tunelu pomiędzy Górzyńcem i Szklarską Porębą Dolną. Liczący 15,1 km szlak z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej uruchomiono 25.06.1902 roku (w linii prostej z Piechowic do Szklarskiej Poręby jest zaledwie około 5 kilometrów).

Dodaj komentarz