Przesieka - Szlaki turystyczne

14. Przesieka - Zachełmie - Chojnik - znaki zielone, od Przełęczy Żarskiej czarne

Czas przejścia:
Dojście: 1 g 30 min, Powrót 1 g 30 min
Odległość: 5,5 km
Opis trasy: Łatwy, atrakcyjny krajobrazowo szlak dojściowy przez lasy i łąki Pogórza Karkonoskiego do ruin warowni i schroniska na Chojniku. Podejścia na trasie krótkie i nieznaczne. W końcowym odcinku ładny las bukowy i interesujące formy skalne. Godny polecenia wypad na Rudzianki (576 m).

Kilometraż i czas przejścia:
1. Przesieka, Złoty Widok 0 km0 min
2. Rozejście szlaków zielonego i żółtego 1 km15 min
3. Zachełmie 3 km50 min
4. Żelazny Mostek, dolina Choińca 4 km1 g 5 min
5. Przełęcz Żarska 5 km1 g 20 min
6. Chojnik 5,5 km1 g 30 min

Z Przesieki idziemy krętą ścieżką wśród rozrzuconej zabudowy pensjonatowej do doliny Czerwienia, mijając po drodze kilka ukrytych w zagajniku skałek. Po przekroczeniu Czerwienia rozejście szlaków, szlak zielony skręca w prawo.
Przechodzimy na przełączkę między Kopą (655 m) i Przesiecką Górą (610 m), skąd ścieżką łagodnie schodzimy do górnej części Zachełmia, obok willi "Pan Twardowski".
Przechodzimy wśród rozrzuconej zabudowy do skrzyżowania ze zn. niebieskimi na tzw. Leśnych Łąkach. Dalej krótko lasem, podnóżem Rudzianek (576 m), schodzimy do węzłą szlków przy Żelaznym Mostku, w dolinie Choińca.
Warto stąd zrobić krótki, interesujący wypad na wierzchołek Rudzianek co zajmuje w obie strony około 30-40 min. Na szczycie liczne skałki z kociołkami wietrzeniowymi oraz sztuczna kilkumetrowa jaskinia powstała przez wybranie gniazda pegamtytów.
Od Żelaznego Mostku łagodnie w górę podchodzimy stokiem Żaru (680 m) przez piękny las bukowy na Przeł. Żarską (574 m). Po prawej w dole głęboka dolina Złota Jama, gdzie w średniowieczu poszukiwano złota.
Odtąd za zn. czarnymi i żółtymi stromo schodkami w górę, wśród różnokształtnych bloków i zerw skalnych podchodzimy pod widoczne już z dołu mury zamku Chojnik. Okrążamy zamek i stajemy przed główną bramą wejściową do ruin.