Karpacz - Szlaki turystyczne

23. Karpacz - Sowia Dolina - Sowia Przełęcz - Czarna Kopa - Śnieżka - znaki czarne, dalej niebieskie i czerwone

Czas przejścia:
Dojście: 3 g, Powrót 2 g 20 min
Odległość: 9 km
Niesłusznie mało uczęszczane, bardzo interesujące podejście od wschodu na Śnieżkę. Kilka odcinków żmudnego podejścia, zwłaszcza w górnych partiach Sowiej Doliny. W Sowiej Dolinie ślady średniowiecznej działalności górniczej. Odcinek od Sowiej Przełęczy na Śnieżkę o wybitnych walorach widokowych.Trasa zalecana przy dobrej pogodzie, jako że po drodze brak schronisk, a trasa wiedzie w większości terenem odkrytym, w tym słynącym z silnych wiatrów Czarnym Grzbietem.

Kilometraż i czas przejścia:
1. Karpacz PKP 0 km0 min
2. Wilcza Poręba, Krucze Skały 1,5 km25 min
3. Szeroki Most 3 km45 min
4. Sowia Przełęcz 5,5 km1 g 50 min
5. Czarna Kopa 7 km2 g 20 min
6. Śnieżka 9 km3 g

Ze stacji PKP podchodzimy do głównej ulicy Karpacza - Konstytucji 3 Maja, nią w górę przez centrum miasta, po czym w lewo w stronę Wilczej Poręby i hotelu "Skalny" przekraczając Łomniczkę, mijając basen i hotel po lewej i zespół bacówek PTTK po prawej dochodzimy do rozejścia szlaków przy moście na Płomnicy.
Podchodzimy kamienistą drogą łagodnie wzdłuż Płomnicy, przez tereny gdzie w średniowieczu wypłukiwano złoto z piasków i żwirów. Za mostkiem na potoku po prawej mały wodospad. Dochodzimy do szerokiego mostu na wylocie Sowiej Doliny, gdzie skrzyżowanie ze szlakiem zielonym.
Idziemy w górę doliny początkowo wygodną, nieznacznie się wznoszącą drogą. Przed mostkiem na Płomnicy odchodzi w górę na stok ścieżka prowadząca do otworów wejściowych sztolni, z których największa ma kilkaset metrów długości (częściowo zalana wodą). Po okrążeniu sterczącej w osi doliny Buławy (877 m) bardziej stromo do góry, a następnie ścieżką przez zniszczony las wychodzimy na szerokie siodło granicznej Sowiej Przełęczy (1164 m).
Początkowo łagodnie, później bardziej stromo podchodzimy graniczną przecinką na Czarną Kopę (1407 m), mijając po lewej czeskie schronisko "Jelenka". Na wierzchołku Czarnej Kopy rumowisko z bloków skalnych, dobry punkt widokowy. Dalej wąskim i zasłanym rumowiskiem Czarnym Grzbietem nieznacznie pod górę, tylko w końcowym odcinku dość stromo na widoczną już od Czarnej Kopy piramidę Śnieżki. Cały odcinek Czarnym Grzbietem widokowy, zwłaszcza znakomite widoki na położony głęboko w dole Kocioł Łomniczki.

Możliwości kontynuacji wycieczki:
1. Przez Kocioł Łomniczki - zn. czerwone (9 km; 2 g 15 min). Patrz opis nr 22.
2. Przez Równię Pod Śnieżką i Kocioł Małego Stawu - zn. niebieskie (11,5 km; 2 g 50 min). Patrz opis nr 20 i nr 18.
3. Przez Kopę, skąd zjazd wyciągiem krzesełkowym do Karpacza - zn. czerwone i niebieskie, od Przeł. Pod Śnieżką zn. czarne. Patrz opis nr 21.